Over Sammy

Stichting Sammy is opgericht na het overlijden van onze zoon en broer Sammy (2) op 20 september 2005 tijdens een familiebezoek in Egypte. Sammy is geboren op 25 oktober 2002, als vierde kind in ons gezin. Hij was gek op zijn zus Tamara en broers Frank en Roy, zoals hij gek was op iedereen.

Sam

Image 1 of 37

En iedereen op hem. Want wat was Sammy een vrolijk en bezig mannetje. Erg sociaal en met voor iedereen een glimlach.

In zijn korte leventje was hij zelden ziek. Alleen het praten ging hem nog wat moeizaam af, al kon hij met zijn handen en voeten veel duidelijk maken. Als mensen hem niet begrepen en dan maar verder praatten over iets anders, nam hij daar geen genoegen mee. Hij ging dan gewoon door met praten en gebaren maken tot ze hem begrepen.

Sammy was erg gevoelig: hij wist meteen of je verdrietig of blij was. Als hij zag dat je verdrietig was, kwam hij al met zakdoekjes aanrennen om je tranen te drogen. Als je blij was, dan danste hij om je heen. Hij vond het ook heerlijk om grapjes met je uit te halen en lachte daar zelf het hardste om.

Drie keer is Sammy in Egypte geweest. Geweldig vond hij het daar. Bij opa en oma, alle andere lieve familieleden, de ezel en het paard.

Toen we in september 2005 in Egypte op familiebezoek waren, ontsnapte Sammy in een onbewaakt moment even aan onze aandacht. Hij is toen van het balkon gevallen. Nog een half uur heeft Sammy geleefd, waarna hij dezelfde dag in Amiout is begraven.

20 september blijft voor ons gezin altijd een verdrietige dag. Sammy’s sterfdag proberen wij nu om te zetten in iets positiefs door er een feestdag van te maken voor de bevolking van Amiout, die ieder jaar weer erg blij is met de hulp van onze stichting. Sammy zou ongetwijfeld om ons heen dansen als hij erbij kon zijn.

Judith Trapman

Onderwijsprojecten in El Fayoum Egypte